Experiences and links with the university knowledge by graduate students of the "FinEs Plan"
DOI:
https://doi.org/10.35305/rece.v2i16.670Keywords:
Experiences, Knowledge, Entrance course, “Plan FinEs”, University/CollageAbstract
The following work analyzes the experiences and links to knowledge by graduate students of the “FinEs Plan” in their first-year approach to Sociology and Nursing careers at La Plata National University (UNLP). This work tended to focus in qualitative investigation by prioritizing the in-depth interview technique. Furthermore, main aspects about “Plan FinEs” will be described as well as some characteristics of Sociology and Nursing careers, in order to understand in a deeper way, the context in which educational experiences are developed. Finally, it will be shown the analysis about information built based on fieldwork experiences and links with university knowledge from first approach to the career, the entrance course, teaching practices, roles, texts and contents addressed in first-year subjects
Downloads
References
Abramowsky, A. (2014). Maneras de querer: los afectos docentes en las relaciones pedagógicas. 1ª ed. - Buenos Aires: Paidós.
Aréchaga, A. J.; et. al. (2015). Puentes hacia una inclusión universitaria: Un análisis a partir de la experiencia en el Curso de Ingreso a las carreras de Sociología de la FaHCE-UNLP (2012-2015). Cuestiones de Sociología (13).
Bourdieu, P. (1997). Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo XXI.
Bracchi, C. (2016). Descifrando el oficio de ser estudiantes universitarios: entre la desigualdad, la fragmentación y las trayectorias educativas diversificadas. Trayectorias Universitarias, 2 (3).
Carli, S. (2012). El estudiante universitario: Hacia una historia del presente de la educación pública. Buenos Aires, Siglo XXI Editores.
Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad: una introducción a la alfabetización académica. 1ª ed. 7ª reimp. – Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Cerezo, L. (2017). Primeros pasos en la universidad pública de jóvenes en situación de vulnerabilidad social: sus experiencias vinculadas al tiempo, espacio y saberes. Propuesta Educativa, (48),74-82.
Colabella, L. y Vargas, P. (2014). La Jauretche. Una universidad en la trama del sur del Gran Buenos Aires. En Gluz, N. et. al. Avances y desafíos en políticas públicas educativas: análisis de casos en Argentina, Brasil, Colombia y Paraguay (251-321). 1ª ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: CLACSO.
Cotignola, M., Legarralde, M. y Margueliche, J. C. (2017). Las trayectorias universitarias de estudiante de Sociología de la FaHCE. Un análisis desde los registros administrativos. Cuestiones de Sociología, 17, e045.
Cuestas, P. (2014). Yo quiero mi título. La perspectiva de los alumnos y alumnas del Plan Fines II de La Plata sobre su paso por esta experiencia educativa. VIII Jornadas de Sociología de la UNLP, 3 al 5 de diciembre de 2014, Ensenada, Argentina.
De la Fare, M.; Rovelli, L. y Atairo, D. (2016). Innovaciones en las políticas nacionales de Educación de Jóvenes y Adultos (EJA): el Programa FINES en Argentina y el PROEJA en Brasil. Horizontes, v. 34, número temático, 7-21, dez. 2016.
Dur I., (2017). Relevamiento de recursos humanos de enfermería en la provincia de Buenos Aires. Evaluación de la carrera de enfermería. Revista Argentina Salud Pública. 8 (32), 38-41.
El Día (11/03/2018). La Escuela de Salud de la UNLP supera a 12 facultades en cantidad de inscriptos. La Plata. https://www.eldia.com/nota/2018-3-11-6-11-50-la-escuela-de-salud-de-la-unlp-supera-a-12-facultades-encantidad-de-inscriptos-la-ciudad#.WqUKB07E9PQ.whatsapp
Escuela Universitaria de Recursos Humanos del Equipo de Salud (2017). Curso Introductorio 2017.
Ezcurra, A. M. (2007). Los estudiantes de nuevo ingreso: democratización y responsabilidad de las instituciones universitarias. Cuadernos de Pedagogía Universitaria, Universidad Nacional de General Sarmiento, 2007.
–––– (2011). Igualdad en educación superior. Un desafío mundial. Los Polvorines, Argentina: IEC-Universidad Nacional de General Sarmiento.
Finnegan, F. y Brunetto, C. (2015). Contexto, gobierno y actores sociales en la producción de la política de Educación de Jóvenes y Adultos: el plan FinEs Secundaria. En: Pereyra, A. et. al. Prácticas pedagógicas y políticas educativas. Investigaciones en el territorio bonaerense (379-400). 1ª ed. Gonnet: UNIPE: Editorial Universitaria.
Garriga Olmo, S. y Torres, M. A. (2018). Acerca del Plan FinEs: un estado de la cuestión (2013-2017). En: Carretero, M. et. al. Nuevos desafíos en educación. Una mirada interdisciplinaria (34-44). 1ª ed. – Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Flacos Argentina. ISBN: 978-950-9379-41-1. Disponible en: https://www.flacso.org.ar/publicaciones/nuevos-desafios-en-educacion-una-mirada-interdisciplinaria/
Gorostiaga, J.; Lastra, K., & Muiños de Britos, S. M. (2017). Políticas institucionales para favorecer el acceso y la permanencia en universidades argentinas: un análisis de cuatro instituciones del conurbano bonaerense. Páginas De Educación, 10(1), 151-173. https://doi.org/10.22235/pe.v10i1.1363Linne, J. (2018). El deseo de ser primera generación universitaria. Ingreso y graduación en jóvenes de sectores populares. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 2018, 12 (1), 129-147.
Marradi, A.; Archenti, N. y Piovani, J. I. (2012). Metodología de las ciencias sociales, 2ª ed., Buenos Aires, Cengage Learning Argentina.
Más Rocha, S. M. (2019). Políticas institucionales para la inclusión en la universidad. En: Mancovsky, V. y Más Rocha, S. M. (ed.) Por una pedagogía de “los inicios”. Más allá del ingreso a la vida universitaria (69-98). 1ª ed. – Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Biblos.
Ministerio de Educación, Presidencia de la Nación (2011). Plan de Finalización de los estudios primarios y secundarios
para jóvenes y adultos. Presentación de líneas de acción 2008-2011 del Ministerio de Educación.
Pierella, M. P. (2011). El ingreso a la Universidad como experiencia subjetiva y cultural en estudiantes de la Universidad Nacional de Rosario. Revista Argentina de Educación Superior. Año 3, número 3, ISSN 1852-8171 pp. 26-48.
–––– (2014). La autoridad en la universidad. Vínculos y experiencias entre estudiantes, profesores y saberes. 1° ed. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Paidós.
––– (2016). Los exámenes en el primer año de la universidad. ¿Instancias de formación o mecanismos de selectividad social? Trayectorias Universitarias, 2(2). Recuperado a partir de https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/2754
Saraví, G. A. (2015). Juventudes fragmentadas: socialización, clase y cultura en la construcción de la desigualdad. México: Flacso México.
Terigi, F. (2007). “Los desafíos que plantean las trayectorias escolares”. III Foro Latinoamericano de Educación Jóvenes y docentes. La escuela secundaria en el mundo de hoy. Fundación Santillana.
Published
Versions
- 2021-12-01 (2)
- 2021-09-28 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.